Økonomisk incitament bag presset på kurdiske medier

De kurdiske tv-kanaler som afslører den tyrkiske statskrig mod kurdere i Kurdistan, står over for at blive lukket af den franske satellitudbyder Eutelsat. Eutelsat, som har hovedkontor i Frankrig, er verdens tredjestørste satellitvirksomhed og udbyder sendetilladelser til 40 lande i Europa, Asien og Afrika. Det når ud til ca. 165 millioner seere. Eutelsat vil gerne annullere de kurdiske tv-kanalers sendetilladelse på grund af deres samarbejde med de tyrkiske myndigheder – og med denne handling bliver Eutelsat en del af den tyrkiske stats krigspropaganda.

Udover truslen om lukning af de kurdiske tv-kanaler, så har Eutelsat beordret en organisation i Slovenien, som tilbyder uplink-tjenesten, til at stoppe med at sende de tre kurdiske tv-kanalers udsendelser. Årsagen er, at de har været udsat for et systematisk pres fra RTÜK, den tyrkiske Tv- og Radiostyrelse, som ønsker at Eutelsat fratager sendetilladelserne fra en række kurdiske tv kanaler, der udsender fra Europa. Således har Ronahi TV, News Channel og Stêrk TV, der sender fra Europa, offentliggjort at Eutelsat har til hensigt at stoppe deres tv-udsendelser. Derudover har News Channel oplyst, at de har modtaget en mundtlig besked fra Eutelsat om, at de snart vil få stoppet deres sending.

Virksomheden har mindst 6 gange i løbet af de sidste 15 år frataget kurdiske tv-kanalers sendetilladelse. Men til gengæld kan det undre, at virksomheden tillader at Islamisk Stat (IS) udfører deres propaganda igennem de social medier, uden at Eutelsat afbryder internetforbindelsen.  

De kurdiske tv-kanaler som kæmper for frihed, har især siden 2016 været udsat for en bølge af angreb. Disse angreb har fundet sted på et tidspunkt, hvor den tyrkiske stat øgede sine lovbestemte dekreter under undtagelsestilstanden i landet – og de har samtidig forsøgt at institutionalisere fascismen.

Under den sidste halvdel af 2016 har den franske satellitudbyder Eutelsat på opfordring af de tyrkiske myndigheder forhindret de to kurdiske tv kanaler Med Nuce og Newroz TV i at sende deres udsendelser. Med denne handling har Eutelsat overtrådt de internationalt gældende kontrakter.

Eutelsat har sendt en mail til Hotbird den 29. september 2016. I denne mail bad Eutelsat om at Hotbird må stoppe Med Nuces udsendelser. På den samme dag blev 20 tv-kanaler og radiostationens frataget deres sendetilladelser i Tyrkiet. Blandt disse kanaler var der også Zarok TV, som udelukkende sender børneprogrammer. Efterfølgende blev Med Nuces udsendelser stoppet den 3. oktober kl. 10.00.

Derudover stoppede de også Newroz TVs udsendelser den 11. oktober –  målgruppen til denne kanal var kurdere fra Østkurdistan, Rojhelat (Iran). Årsagen til lukningen var RTÜKs anmodning om, at Eutelsat skulle fratage sendetilladelserne fra de kurdiske kanaler. Sendetilladelserne blev taget fra kanalerne uden juridisk henvendelse. Med Nuce havde sendetilladelse fra Italien, men hverken Tyrkiet eller Eutelsat havde henvendt sig til Italiens relevante tv- og radiobureau før de forhindrede kanalens udsendelse.

 

Kilde: Yeni Özgür Politika