Pressemeddelelse: Yazidier er endnu en gang under angreb!

En gruppe tilknyttet KDP (Kurdistan Demokratiske Parti i Irak-Kurdistan) angriber yazidierne i Khanesor i Shingal, Sihele regionen. De første angreb blev udført ved at gruppen åbnede artilleriild rettet mod civile kvarterer. Der er ofre blandt civilbefolkningen og de yazidiske sikkerhedsstyrker, YBS.

Det er ikke tilfældigt, at disse KDP-allierede grupper har igangsat angreb rettet mod yazidierne. Beslutningen om angrebene er indtruffet umiddelbart efter Barzani afholdte møder med den tyrkiske stat under hans besøg i Ankara.

KDP og AKP lancerede et fælles angreb mod yazidierne kun et par år efter yazidierne blev angrebet af ISIS i august 2014 – hvorunder de blev efterladt af KDP, uden nogen former for beskyttelse.

Ifølge oplysninger fra regionen er krigere, der er trænet af tyrkerne i Bashiqa (nær Mosul-regionen i Irak).

Det er under alle omstændigheder uacceptabelt, at disse KDP allierede grupper angriber yazidierne endnu en gang efter al den ulykke yazidierne er blevet udsat for af især ISIS.

Vi, Fey-Kurd, fordømmer disse angreb mod vores yazidiske folk!

Forud for angrebet havde den tyrkisk præsident Erdogan i en af sine taler truet det yazidiske folk. Erdogans retorik og nu disse angreb er anti-kurdisk og er angreb på det kurdiske folks frihedskamp.

Verden og kurderne vil ikke tolerere KDP’s engagement i denne beskidte alliance. AKP’s formål med disse angreb er klare; at forhindre de kurdiske frihedskæmperes fremmarch, at forhindre Rojava-revolutionen, at svække kampen mod ISIS, og provokere en intern kurdisk krig.

Vi opfordrer KDP til at tage stilling imod denne historisk mørke politik og afslutte alle fjendtligheder straks. KDP allierede kræfter bør straks trække sig tilbage til deres oprindelige positioner.

Det kurdiske folk og deres venner skal stå imod dette angreb på uskyldige mennesker, fordømme det og opfordre aggressorerne til at trække sig tilbage. Disse kræfter, der bomber civile kvarterer, tjener udelukkende den tyrkiske stats politik og giver ISIS en unødvendig motivation.

Vi kan ikke acceptere at vores yazidiske folk, der har lidt under utallige massakrer, skal udsættes for endnu en massakre.

Vi opfordrer vores folk, institutioner, kurdiske partier og alle humanitære kræfter til at stå med vores yazidiske folk og presse KDP til at trække sig tilbage og indstille fjendtlighederne øjeblikkeligt.

Fredag den 3. marts 2017

Fey-Kurd, Sammenslutningen af Kurdiske Foreninger i Danmark.