Pressemeddelelse: Dansk Kurdisk Kvindeforening ønsker retfærdighed

Pressemeddelelse 09-01-2015

Præcis for to år siden, den 9. januar 2013, blev tre kvindelige revolutionære, Sakine, Fidan og Leyla som kæmpede imod det patriarkalske system blev dræbt på en brutal måde i Frankrigs hovedstad Paris. Franske myndigheder har indtil videre kun fået morderen frem.

Som Kurdisk Kvindeforening opfordrer vi hermed franske myndigheder endnu en gang til at finde de hovedansvarlige bag massakren mod tre kurdiske kvinder. Det står nemlig efterhånden klart, at tyrkiske myndigheder med efterretningstjeneste i spidsen har stået for planlægning af mordet på de tre kurdiske kvinder.

De tre kvinder var Sakine Cansız, medstifter af Kurdistans Arbejderparti (PKK), Fidan Dogan, repræsentant for Kurdistans National Kongres (KNK), og Leyla Saylemez, medlem af den kurdiske ungdomsbevægelse. De tre kvinder blev likvideret på deres arbejdsplads Kurdisk Informationscenter i hjertet af Paris den 9. januar 2013.

Sakine, Fidan og Leyla’s kamp har efterladt en ufattelig arv til kurdiske kvinders frihedskamp. Den 9. januar erklærer vi derfor som en kampdag mod kønsdiskrimination, undertrykkelse, militarisme, racisme, uretfærdighed og kolonialisme. Den 9. januar vil fremover være navnet på den kamp, vi udfører imod alle de krafter, som angriber menneskelige værdier, Den 9. januar vil fremover være navnet på vores insisteren på frihed og solidaritet.

Den 9. januar er dagen, hvor vi alle er Sara, Rojbin, Ronahi og den dag. Den 9. januar er dagen, vi kræver ansvarlighed fra systemets mænd. Den 9. januar er den dag, vi tager retfærdigheden i vore egne hænder. Den 9. januar er kampdagen som symboliserer, at vi ikke har glemt, og vi ikke vil glemme de sammensvorne kræfter.
Sakine Cansiz er en kurdisk kvinde, som havde siddet mange år i de tyrkiske fængsler og var udsat for tortur på grund af hendes revolutionære tanker. Sakine Cansiz, var medstifter af Kurdistans Arbejder Parti. Fidan Dogan, var en dygtig diplomat og repræsentant for KNK (Kurdistans National Kongres) i Paris. Leyla Şaylemezvar et vigtigt forbillede for de kurdiske ungdomsbevægelser. Disse tre kvinder, som har brugt det meste af deres liv for kurdernes frihed, ligestilling og kæmpet for demokratiet blev desværre fundet død efter de blev skudt i hovedet i den franske hovedstad.

Vi herboende kurdiske kvinder vil kampe indtil morderens bagland står til ansvar for deres brutale gerninger mod kurdiske folk og deres politikere. Kurdernes kamp om fred og frihed har indtil videre kostet tusinder af livet, heriblandt de 3 kurdiske kvinder. Vi kurdere vil dog aldrig opgive vores kamp om at ytre os på vores sprog, bevare vores kultur og historie, kæmpe for vores modersmål. Angrebet mod tre kurdiske kvinder er endnu et eksempel på at kurderne netop er dem, der er udsat for terrorhandlinger og ikke terrorister, som de ellers ofte bliver dømt for.

Vi vil gerne som Kurdisk Kvindeforening slutte af med at mindes de tre kurdiske kvinder Sara, Rojbin og Ronahi og fordømmer de ansvarlige. Vi lover og vil kæmpe for, at de skyldige bliver fundet, og at de bliver stillet til regnskab.

Længe leve kvindernes internationale solidaritet!

Længe leve friheds martyrerne, Sara, Rojbin og Ronahi og deres kamp!

Kurdisk Kvindeforening