Pressemeddelelse: FEYKURD fordømmer Paris-massakren mod det satiriske franske magasin Charlie Hebdo.

Sammenslutning af Kurdiske Foreninger i Danmark, FEYKURD fordømmer Paris-massakren mod det satiriske franske magasin Charlie Hebdo og indkalder til et fakkeloptog og demonstration mod ekstremister på årsdagen for massakren mod tre kurdiske kvindelige aktivister, der blev henrettet i Paris 9. januar 2013. Fakkeloptoget finder sted fredag d. 9.1.2015 kl. 18:00 fra Vesterbros Torv og slutter med en demonstration på Rådhuspladsen, som arrangeres af Dansk Kurdisk Kvindeforening.

Sammenslutning af Kurdiske Foreninger i Danmark, FEYKURD fordømmer massakren mod det satiriske franske magasin Charlie Hebdo, som i onsdags er blevet udsat for et blodigt terrorangreb, hvor 12 mennesker blev slået ihjel, imens 4 er blevet alvorlig såret. Vi herboende kurdere tager stærkt afstand fra enhver form for terror, der er rettet mod menneskeligheden og de demokratiske værdier som ytringsfriheden. Vi opfordrer derfor samtlige demokratiske kræfter til at møde op til fakkeloptoget og demonstrationen for at udvise at vi tager afstand fra ekstremister samt at vi ikke vil bøje os for dem, der er fjende mod demokratiet. Paris er desværre blevet et sted, hvor ekstremistiske kræfter gang på gang angriber dem, der kæmper for en mere demokratisk verden. Præcis for to år siden, den 9. januar 2013, blev tre kurdiske kvindelige aktivister likvideret i hjertet af Paris på deres arbejdsplads, Kurdistan Informationscenter. De tre kvinder henholdsvis Sakine Cansiz (Sara), Fidan Dogan (Rojbin) og Leyla Şaylemez (Ronahi) har i løbet af deres liv arbejdet udelukkende for at det kurdiske folk, som alle andre folkeslag kan opnå dets demokratiske rettigheder. Dette har kostet dem livet, da den tyrkiske efterretningstjeneste har arrangeret en likvidering i hjertet af Europa. Vi, som Dansk Kurdisk Samfund mener, at morderen Ômer Güney ikke var alene om likvidering og alt var planlagt af tyrkisk efterretningstjeneste. Vi vil fortsat gerne fastholde vores tro på det franske retssystem, som forhåbentlig kan stille morderens baghold til ansvar.

Drabet på Sakine, Fidan og Leyla var et angreb mod menneskeligheden og dens værdier, ligesom onsdagens massakre mod det franske satiriske magasin Charlie Hebdo. Derfor har Vesten sammen med kurdere en fællesnævner i kampen mod radikale og ekstremistiske kræfter, der i dag udsætter Kurdistan og Vesten for deres brutale terrorhandlinger. Kurdiske kvinder som Sakine, Fidan og Leyla med deres kamp lykkedes at frigøre sig og kæmpet mod kønsdiskrimination, militarisme, racisme, uretfærdighed og kolonialisme. Derfor erklærer vi årsdagen 9. januar som en kampdag imod alle de kræfter, som angriber de menneskelige værdier.

Kurdere har i sidste tre år ihærdigt og helt alene kæmpet mod ekstremister som ISIS, der likviderer alle, der ikke enige med dem. Kurdiske kvinder i Rojava, Nordsyrien har påvist, at de godt kan stå side om side med mændene og kæmper mod islamistiske terrorbevægelse ISIS. Deres kamp er blevet symbolet på kampen for menneskelige værdier. Den kamp bør støttes af alle demokratiske kræfter, hvis man skal nedkæmpe de ekstremistiske bevægelser, der tillader sig at tvinge Vesten for at give afkald på sine demokratiske værdier som ytringsfriheden.

Kontaktperson: Feti Baran, mobil.: 4222 0761
Sammenslutning af Kurdiske Foreninger i Danmark, FEYKURD, KURDISK FORUM, PYD, PJAK, FOKUS-A, DKAF, FOLKETS DEMOKRATISKE PLATFORM (HDP), YEKITIYA HUNERMANDAN KURD, DKAF, DANSK KURDISK KVINDEFORENING, HOLSTEBRO VENSKABSFORENING, HILLERØD KURDISKE KULTURFORENING, KURDISK UNGDOM