PRESSEMEDDELELSE: STOP TYRKIETS ALLIANCE MED IS!

Demonstration foran tyrkisk ambassade i København lørdag d. 11.10.2014 kl. 13:00.

I dag d.11 oktober kl.13:00 arrangeres der en protestoptog fra Svanemøllen Station til den tyrkiske ambassade for at protestere mod Tyrkiets verserende alliance med terrorbevægelsen IS.

Optoget og demonstrationen arrangeres af Sammenslutning af Kurdiske Foreninger i Danmark, FEYKURD i samarbejde med en række dansk kurdiske- og tyrkiske organisationer i Danmark.

Demonstrationen har til formål at protestere mod Tyrkiets verserende alliance med terrorbevægelsen IS, der i de sidste 27 dage har omring den kurdiske by Kobané i Rojava, Nordsyrien.

Et land som Tyrkiet, der har NATO’s næststørste hær har i de sidde to år aktivt støttet terrorbevægelsen IS, der i disse dage opererer få hunderede meter fra den tyrkiske grænse. Der er tale om en støtte alt fra våben til behandling af sårede IS’ militante. Defor mener vi, at Tyrkiets indtil videre har haft helt utilgivelige rolle i forbindelse med IS-angrebet på Kobané, hvor over 50.000 mennesker trues på livet grundet verdenssamfundet tavst overværer IS’ brutaliteter.

Udover Tyrkiet har på alle måder hjulpet IS-terroristerne i kampen mod kurderne, har Tyrkiet ivrigt forsøger at forhindre solidaritet med den trængte civilbefolkning i Kobané. Byen Kobané har ca en måneds tid til trods for manglende logistik ihærdigt forsøgt at modstå angrebene fra IS’ der forsøger sig frem med tung våben og udstyrer.
Grundet Kobané har været omringet snart en måneders tid af IS har der ikke været adgang til basale forsyninger til kurdiske krigere og civile såsom fødevarer som medicin.

Senest er demonstrationer i solidaritet med Kobané mødt med massiv angreb i Tyrkiet og indtil videre er over 31 personer, heriblandt børn mistet lovet.,

Vi ønsker derfor, at gøre verden opmærksom på Tyrkiets forbrydelser, og stiller samtidig klare krav til den tyrkiske regering:

– åben grænsen til Kobané så den internationale solidaritet i form af våben, ammunition, soldater, mad og vand kan nå ind til Kobané.

– Stop al støtte til til terroristerne fra IS.

Kurderne har midt i det uroplagede Syrien formået at skabe et samfund der bygger på gensidig tolerance, hvor både kurdere, arabere, kristne, aleviter og andre minoriteter, ikke bare kan leve i fred, men også tager del i det civile liv – dette må og skal forsvares!

Så længe Kobané er under angreb fortsætter vores solidaritet: lad os sammen holde presset på den tyrkiske regering og det internationale samfund.

Grib ind nu, for imorgen kan blive for sent!

Vel mødt!

FEYKURD (Sammenslutning af Kurdiske Foreninger i Danmark)

Medarrangør: Enhedslisten, Valby og Sydvest mod krig, YNK, Fokus-A, Nazim Hikmet Kulturforening, Folkets Demokratiske Platform, Kurdisk Forum, PYD, PJAK, DKAF, Kurdisk Hus i Odense, Yekitiya Hunermandan Kurd, Dansk Kurdisk Kvindeforening, Hillerød Kurdisk Kulturforening, Kurdisk Ungdom