Pressemeddelelse: Kurdere sultestrejker for Kobané i Århus

Partiet for det frie liv i Kurdistan, PJAK i Danmark indleder en tre dags sultestrejke foran Rådhuspladsen i Århus i solidaritet med Kobané for at gøre verdenssamfundet opmærksom på angreb mod kurdere og kurdernes vigtige rolle i kampen mod IS. Sultestrejken indledes fredag d.17.10.14 kl.08:00 og sluttes søndag d.19.19.14 kl.19:00.

Siden terrorbevægelsen IS har omringet byen kurdisk by Kobané i midten af september har kurderne verden over været på gaden for at udtrykke deres reaktioner på omverdenens tavshed over for tragedien i Kobané.

Kurdere i Rojava har faktisk i de seneste 2 år ihærdigt kæmpet for at nedkæmpe terrororganisationen, IS,hvilket det faktisk i høj grad lykkedes med. De fik erklæret deres autonomi, hvor de har boet side om side med andre folkeslag og andre religiøse mindretal såsom ezidier, aleviter, arabere som kristne.

Efter byen Shengal i Irak, har IS siden 15. september atter rettet sit angreb mod kurdere i Kobane-Kantonen, hvorfra hundrede tusindsvis civile har været på flugt.

Kurdere er nøglen til at udrydde IS!

Som PJAK i Danmark mener vi, at Islamist Stat er en stor trussel mod alle folkeslag i området og skal derfor stoppes nu samt at kurdere er nøglen til at stoppe IS.

For at stoppe denne stor trussel mener vi at det er nødvendigt;

* at man først og fremmest stopper lande, som Tyrkiet, der støtter IS med alt fra logistisk forsyning til behandling af sårede militante

* at man anerkeder og bevæbner kurdiske sikkerhedsstyrker, YPG og PKK i Syrien, der står i fronten i kampen mod IS.

* at FN træder i karakter for at etablere sikre zoner, hvor hundrede tusinder af civile kan beskytte sig mod IS’ brutalitet

Sultestrejken er derfor et opråb til alle gode kræfter; humanister, civile organisationer, partier, demokrater og menneskerettighedsorganisationer om, at de skal gøre, hvad de nu kan for at støtte Kobané i denne svære tid.

Solidaritet med Kobané!

Kurdere er nøglen til at udrydde IS!

PJAK i Danmark
Kontaktperson; Zerdeşt 20 77 75 79