Pressemeddelelse: Tiltalte kurdere i PKK-sagen tilslutter sig sultestrejken

De ti herboende kurdere, der er sigtet for at støtte Kurdistans Arbejderparti, PKK, vælger at tilslutte sig sultestrejken, der indledes i dag.

Sultestrejken, der vil foregå i Dansk Kurdisk Kulturcenterets lokaler i Valby indledes i dag kl.10:00 for at gøre omverdenen opmærksom på angreb mod kurdere i Irak og i Syrien samt kurdernes vigtige rolle i kampen mod IS.
En af tiltalte Sores Koyuncu udtaler følgende;

” Nu fik vi heldigvis mulighed for at blive frataget personligt fremmøde ved retten for at deltage i forskellige støttekampagner for det kurdiske folk i Syrien og i Irak. At vi tilslutter os sultestrejken er blot et af de flere initiativer for at gøre omverdenen opmærksom på at kurdere i Syrien og i Irak har brug for akut hjælp både humanitært og militært.”

“Vi tiltalte, som flere andre mener, at kurdere og kurdiske sikkerhedsstyrker i Syrien og i Irak er nøglen til at nedkæmpe en terrororganisation som IS. Kurdere har siden syrisk borgerkrig brudte ud kæmpet mod islamistiske radikale grupperinger heriblandt IS. På trods af ringe ressourcer har det kurdiske folk vist at de godt kan stå imod en terrororganisation med højteknologiske udstyrer. Derfor skal alle kurdere også dem i Syrien skal have adgang til militært støtte fra Vesten.”

Dansk Kurdisk Kulturcenter, DKKC sammen med flere andre kurdiske organisationer indleder i dag en sultestrejke kl. 10:00 i Dansk Kurdisk Kulturcenters lokaler på Retortvej 45. 1.th 2500 i Valby. Sultestrejken vil fortsætte frem til søndag den 28. september kl. 12:00 og har til formål at vise solidaritet med det kurdiske folk i Kobané og Shingal.

Kontakt: Sores Koyuncu
Mobil.: 50 52 54 40