Pressemeddelelse: Kurdere er nøglen til at udrydde IS!

Vi, underskrevne organisationer mener at kurdere er nøglen til at udrydde terrororganisationen, IS.

For at gøre verdenssamfundet opmærksom på angreb mod kurdere og kurdernes vigtige rolle i kampen mod IS vil vi som herboende kurdere sultestrejke i solidaritet med det kurdiske folk Kobané og Sengal.

På baggrund af de verserende angreb fra terrororganisation IS mod det kurdiske folk i Rojava, Nordsyrien vil vi herboende kurdere indlede en sultestrejke nu på torsdag den 25. september kl.10:00, i Dansk Kurdisk Kulturcenters lokaler på Retortvej 45. 1. th. 2500 i Valby. Sultestrejken vil fortsætte frem til søndag den 28. september kl.12:00 og har til formål at være solidarisk med vores folk i Kobané og Sengal.

Der vil samtidig indsamles penge for krigsramte kurdere i Kobane og Sengal.

Kurdere i Rojava har i de seneste 2 år ihærdigt kæmpet for at nedkæmpe terrororganisationen, IS,hvilket det faktisk i høj grad lykkedes med. De fik erklæret deres autonomi, hvor de har boet side om side med andre folkeslag og andre religiøse mindretal såsom ezidier, aleviter, arabere som kristne.

Efter byen Shengal i Irak, har IS siden 15. september atter rettet sit angreb mod kurdere i Kobane-Kantonen, hvorfra hundrede tusindsvis civile lige nu er på flugt.

Kurdere er nøglen til at udrydde IS!

Vi herboende kurdere og kurdiske organisationer mener at Islamist Stat er en stor trussel mod alle folkeslag i området og skal derfor stoppes nu samt at kurdere er nøglen til at stoppe IS

For at stoppe denne stor trussel mener vi at det er nødvendigt;

* at man først og fremmest stopper lande, som Tyrkiet, der støtter IS med alt fra logistisk forsyning til behandling af sårede militante
* at man anerkeder og bevæbner kurdiske sikkerhedsstyrker, YPG og PKK i Syrien, der står i fronten i kampen mod IS.
* at FN træder i karakter for at etablere sikre zoner, hvor hundrede tusinder af civile kan beskytte sig mod IS’ brutalitet

Sultestrejken er derfor et opråb til alle gode kræfter; humanister, civile organisationer, partier, demokrater og menneskerettighedsorganisationer om, at de skal gøre, hvad de nu kan for at støtte Kobané i denne svære tid.

Solidaritet med Kobané!

Kurdere er nøglen til at udrydde IS!

Kontakt: Fatih Baran, Mobil.:42 22 07 61

FEYKURD, KURDISK FORUM, PYD, PJAK, FOKUS-A, DKAF, FOLKETS DEMOKRATISKE PLATFORM (HDP)KURDOCIDE WATCH, YEKITIYA HUNERMANDAN KURD, DKAF, DANSK KURDISK KVINDEFORENING, HOLSTEBRO VENSKABSFORENING, HILLERØD KURDISKE KULTURFORENING, KURDISK UNGDOM