Lærerne er bekymret for fremtiden!!!

Sådan som situationen er nu er både forældrene og lærerne i tvivl om, hvad den nye skolereform præcist indebærer. Tilliden til KL og regeringen er på det seneste faldet markant, da lærerne ikke føler, at de bliver hørt. Vi lærere føler ikke, at den igangværende proces er retfærdig, da KL ikke gider at hører på os. Den kommende skolereform handler om os skolelærere og vores arbejdstidsaftale, men vi er stort set uden indflydelse. Så er det, at vi undre os over det demokratiske i denne proces, som virker at være forudbestemt fra ’oven’.

Det undre os, at man fra KL’s side nærmest nægter, at samarbejde med lærere og at man fra starten har fastsat nogle ultimative krav. Denne situation er meget bekymrende og har gjort, at lærere ikke ved hvad der kan ske i fremtiden. Lærerne på landets skoler er nervøse for, hvordan en kommende skolereform vil påvirke deres arbejde og ikke mindst den undervisning man får mulighed for, at give eleverne. Hvis vi som lærer skal arbejde nogle flere timer og ikke have den optimale mulighed for at forberede os, så kan vi ikke producere en ligeså god undervisning. Tiden til forberedelse er nødvendig for, at vi kan få den bedste undervisning og dermed nå ind til alle eleverne. Det kan godt være, at man eksempelvis bruger den samme grundbog i historie, som man også brugte for 5 år siden og at arbejdsspørgsmålene er det samme, men det betyder ikke, at man bruger mindre tid på forberedelse af den grund. Forberedelsen afhænger af den elevsammensætning man får i klassen.

Lad os samarbejde

Skal politikerne på Christiansborg også droppe, at forberede sig til alle de møder de holder og bare improvisere. Politikerne skulle have sat sig mere ind i skolens hverdag og fået en indsigt i, hvad der er virkeligheden. Det er os lærere der dagligt beskæftiger os med eleverne og undervisningen, så hvis der skal ske forandringer, så gør det i det mindste med vores støtte, så vi i fællesskab kan få det bedste resultat.

’Den bekymrede lærer fra Albertslund’ Fatih Baran