Roj TV’ye ilişkin Danimarka Dışişleri Bakanı’na gensoru

Danimarka Sol Partisi Birlik Listesi’nden parlamenter Pernille Skipper, Roj TV hakkında verilen mahkeme kararıyla ilgili Danimarka Dışişleri Bakanı Villy Sövndal hakkında gensoru vereceklerini açıkladı.

Yazılı bir açıklama yapan Pernille Skipper, “Radyo ve TV Üst Kurulu (Medya Sekreterliği) daha önce defalarca ROJ TV’nin yayınlarında bir kusur olmadığına karar vermiştir. Bu yüzden Kopenhag Şehir Mahkemesinin tek yanlı yayınla teröre destek verildiği kararı, ifade özgürlüğü için bir sorun teşkil etmektedir” dedi.

Skipper, “ROJ TV davası baştan beri şüpheli bir durum olmuştur. Eski başbakan Anders Fogh Rasmussen Türkiye ile işbirliği yapmıştır ve akabinde NATO genel sekreterliğine atanmıştır. Bunun karşılığında ROJ TV’ye dava açılmıştır. Bu yüzden, Dış İşleri Bakanı, Eski Başbakan Anders Fogh Rasmussen’nin NATO genel sekreterliğine atanması için, Danimarkalı diplomatların da katıldığı bir toplantıda, ROJ TV’nin kapatılması konusu tartışıldı mı? sorusuna açıklık getirmelidir” diye belirtti.

Kopenhag Şehir Mahkemesi 15 Ağustos’ta başlayan ve 14 Aralık’ta sonuçlanan Roj TV davasına ilişkin kararını 10 Ocak günü açıklamıştı. Mahkeme Roj TV’yi PKK lehine propaganda yapmaktan mahkum ederken, kapatılması yönündeki talebi reddetmişti. Mahkeme, kararında televizyon lisansının iptali ve televizyona ait 20 milyon kron olduğu belirtilen mal varlığına el konulmasının yasal bir temeli olmadığına hükmetmişti. Ancak mahkeme ayrıca Roj TV A/S ile Mezopotamya Broadcasting A/S şirketlerine ayrı ayrı, Danimarka anti terör yasasını ihlal etmekten dolayı, her günü 65 bin kron olmak üzere 40 günlük para cezası vermişti. Bu da 5 milyon 200 bin kron (yaklaşık 700 bin euro) gibi astronomik bir miktara denk geliyor.

KARAR DANİMARKA BASININDA

Roj TV’ye ilişkin alınan karar Danimarka’da tartışılmaya devam ediyor. Bugünkü gazetelerde de konuya ilişkin geniş yorumlar yer aldı. Danimarka’nın en büyük gazetelerinden Jyllands Posten’de yayınlanan bir yorum yazısında, Türkiye’nin “histerik” yaklaşımına bir anlam verilemediği kaydedildi. Gazete, “Danimarka yasa ve kurumlarını eleştirmek herkesin hakkıdır. Danimarka Radyo ve TV Üst Kurulu, 2005’ten bu yana defalarca ROJ TV yayınlarını izledikten sonra her hangi bir suç unsuru olmadığına karar vermiştir. En son mahkemenin ROJ TV’yi yayınlarıyla teröre destek için suçlu bulması ve bunun için yüksek bir para cezası vermesi basit karşılanmamalı. Bu suçsuz bulunmuş anlamına gelmez” diye eleştiriyor. Gazete, “ROJ TV’nin lisansının iptal edilmesi için yasalar yeterli gelmiyor. Bunu ancak Radyo ve TV Üst Kurulu yapabilir. Buna hükümet karar veremez” diye ekliyor.

ROJ TV’ye karşı “düşmanca” tutumuyla tanınan Berlingske gazetesi de başyazısında Avrupa Birliği Bakanı Egemen Bağış’ın “sorumsuzca” suçlamasına tepki gösteriyor ve bu tutuma anlam veremediklerini yazıyor. Bu tutuma hiç bir Danimarkalı politikacının tepkisiz kalmaması gerektiğini ifade eden gazete, Türk makamlarına Danimarka’da mahkemelerin bağımsız olduğunun anlatılması gerektiğine vurgu yapıyor. Gazete, “Bu tutum daha önceleri de denenmiştir ve demokratik olmayan bir tutumdur” diye belirtiyor.